Een migratie van Magento naar een nieuw op maat gemaakte webshop, dat was in grote lijnen de opdracht die wij voor The Retro Family moesten uitvoeren. De webshop van The Retro Family was toe aan een opfrisbeurt, waarbij vooral de back-end met alle gekoppelde modules aan vernieuwing toe was. Naast de back-end mochten we ook de front-end, van deze toch wel unieke webshop, onder handen nemen.

Het Content Management Systeem (CMS) van The Retro Family bestaat uit een verschillend aantal losse onderdelen die er uiteindelijk voor zorgen dat (bijna) alle werkzaamheden in dit CMS afgehandeld kunnen worden, denk daarbij aan:

  • Inkoop
  • Verkoop
  • Verzending
  • Klantenservice
  • Retourneren/ruilen
  • Factureren
  • Voorraadmanagement

We mochten veel functionaliteiten ontwikkelen die de webshop automatiseren en het voor de medewerkers van The Retro Family gemakkelijk maken om de dagelijkse werkzaamheden uitvoeren. Zo zijn er veel koppelingen gerealiseerd om het proces zo veel mogelijk te automatiseren!

Een op maat gemaakte webshop

De webshop van The Retro Family draaide voorheen op een Magento 1.  Magento heeft al geruime tijd geleden aangegeven dat Magento 1 niet meer ondersteunt wordt per Juni 2020 en dat alle shops gemigreerd moeten worden naar Magento 2. Deze aankondiging zette The Retro Family aan het denken; ‘Moeten we dan nu niet overstappen op een op maat gemaakt systeem?’.

In de afgelopen jaren heeft The Retro Family flinke op maat gemaakte aanpassingen laten doorvoeren aan de Magento 1 webshop. Deze zouden dan ook handmatig in Magento 2 ontwikkeld moeten worden en heel ideaal werkte dit niet. Deze, en nog een aantal logistieke en bedrijfsmatige redenen, zorgde er uiteindelijk voor dat The Retro Family ons benaderde om een voorstel te maken voor een nieuwe webshop.

Benieuwd wat de verschillen zijn tussen een op maat gemaakt systeem en een standaard systeem? Lees dan dit artikel over de verschillen.

Wanneer wij een nieuwe webshop ontwerpen, kijken wij naar wat de klant op dat moment heeft als webshop en wat de huisstijl van de klant is. Dit nemen wij mee in het ontwerp, maar zorgen er wel voor dat de webshop uiteraard vernieuwend is. Het ontwerp zetten we in een prototype. Het prototype bestaat uit meerdere pagina’s die wij hebben ontwerpen. De klant kan door het prototype heen klikken. Op deze manier krijgt de klant een idee hoe de webshop in de werkelijkheid uit gaat zien.

Als de klant goedkeuring heeft gegeven op het ontwerp, kunnen wij de front-end van de webshop realiseren. Omdat wij van de voren een ontwerp maken, kunnen wij dit sneller en efficiënter doen. Ook weten wij hierdoor hoe de webshop er responsive uit moet zien. Dit zorgt ervoor dat wij de indeling van de webshop op een makkelijke en snelle manier kunnen opzetten.

Bij een op maat webshop komen een hoop dingen kijken. Denk hierbij aan het implementeren van een aantal API-koppelingen, dit om zoveel mogelijk zorgen uit handen te nemen en tijd te besparen door sommige taken en processen te automatiseren en-/ of te versnellen. The Retro Family maakt gebruik van o.a. de volgende API-koppelingen:

  • Copernica (e-mailmarketing)
  • SMTPeter (e-mailmarketing)
  • DHL (verzending)
  • Mollie (betaling)

Voor Mollie zijn we een stapje verder gegaan, naast de standaard betaalmethoden die er al waren, namelijk iDEAL en creditcard, hebben we ook Klarna (achteraf betalen) en PayPal mogen implementeren. Al met al moeten deze koppelingen ervoor zorgen dat zowel het leven van de klant als van de medewerkers een stuk beter worden! 😄

Data migratie

De opbouw van Magento is compleet verschillend van de MVC-structuur die hedendaags in het programmeren gebruikt wordt. Dit zorgt ervoor dat beide database-structuren ook erg anders ingericht zijn. We hebben een script ontwikkeld dat de oude bestellingen, klanten, producten en voorraad automatisch transformeert en in de nieuwe database heeft geplaatst. Dit heeft er voor gezorgd dat de migratie in één uurtje doorgevoerd was en de webshop al snel weer live was.

Wij geven jouw bedrijf de uitstraling die het verdient

Wij zijn Activate your Business, een jonge onderneming gevestigd in Aalsmeer. Wij bouwen doelgerichte websites, webshops, apps en software op maat en geven die een unieke uitstraling. Onze oplossingen zijn vriendelijk voor de gebruikerszoekmachines én beheerders.

Justin Oud

Mede-eigenaar

Software engineer, Back-end developer
Justin Oud

Paul te Riele

Mede-eigenaar

Front-end developer, Marketeer
Paul te Riele

Activeer jouw onderneming

Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de algemene voorwaarden en de privacyverklaring.

Onze klanten

Je bent in goed gezelschap.

Logo

Activate your Business
van Cleeffkade 15
1431 BA Aalsmeer