Bij het ontwerpen van een website, webshop, mobiele applicatie of software, is het prettig om zo snel mogelijk inzichtelijk te krijgen welke kanten je op kunt. Bij elk van deze producten is het doel anders en daar moet goed op ingespeeld worden in het uiteindelijke ontwerp. Door een combinatie van verschillende vormen van prototyping, kunnen wij snel en eenvoudig inzichtelijk maken hoe wij denken dat jouw online product ingedeeld moet worden.
Bij het bedenken van de indeling van een webapplicatie is het handig om dit schetsmatig te kunnen presenteren. Dat noemen we low fidelity prototyping, ofwel wireframing. Zo kun je in overleg al snel keuzes maken over wat de beste opzet is voor het beoogde doel. Dit doen wij vaak aan de hand van zogenaamde user stories, bijvoorbeeld: “Lisa is een reisvlogster van 26 jaar oud, ze reist dus voor haar werk en wil graag haar apparatuur veilig opbergen. Ze zegt tegen Google Assistant “Hé Google, ik ben op zoek naar een kluis voor op reis” en komt via een zoekresultaat op de landingspagina van Safego. Daar wil ze foto’s, een video en meer informatie over het product zien en vervolgens zo snel mogelijk bestellen en afrekenen.” Als dat duidelijk is dan kunnen we al snel zien hoe we de webshop, zowel op mobiele apparaten als op desktops zo doelgericht mogelijk kunnen indelen.
Als de geschetste indeling van de website vervolgens duidelijk is, kan deze worden ingekleurd. De designer tovert het prototype om naar een design. Dat omtoveren noemen we high fidelity prototyping. In een goed ontwerp is de huisstijl van het bedrijf, product of concept gecombineerd met de slimste marketing trucjes voor leadgeneratie en conversieoptimalisatie. Normaliter bieden wij een aantal voorstellen van verschillende pagina’s aan, waaruit vervolgens een definitief prototype voortvloeit.
Als je een plat ontwerp hebt van jouw online product, ben je al een heel eind op weg. Het is echter ook erg belangrijk dat er goed wordt nagedacht over de manier waarop de gebruiker vervolgens door de website heen klikt, scrollt en swiped. Om duidelijk te krijgen welke interactie welk resultaat oplevert, maken we het prototype volledig interactief. Zo kan je dus door een niet-geprogrammeerd prototype van jouw online product klikken. En omdat we nog niet hoeven te programmeren, lopen we snel en effectief door het gehele proces heen.
Wie A zegt, moet ook B zeggen. Daarom is de vervolgfase natuurlijk de realisatie van het prototype. Onze knappe koppen schuiven ijverig achter hun toetsenborden en gaan aan de slag om het door jou gewenste product te programmeren. Jij zult even geduldig af moeten wachten, maar gelukkig weet je al wel precies wat je kunt verwachten!
Lijkt het je wat om een keer met ons in gesprek te gaan over prototyping? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Wij adviseren je graag!
Neem contact op met Justin om deze samen te bespreken!
"*" geeft vereiste velden aan