Prototyping

Bij het ontwerpen van een website, webshop, mobiele applicatie of software is het prettig om zo snel mogelijk inzichtelijk te krijgen welke kanten je op kunt. Bij elk van deze producten is het doel anders, daar moet goed op ingespeeld worden in het uiteindelijke ontwerp. Door een combinatie van verschillende vormen van prototyping kunnen wij snel en inzichtelijk maken hoe wij denken dat jouw online product ingedeeld moet worden.

Low fidelity prototyping

Bij het bedenken van de indeling van een webapplicatie is het handig om dit schetsmatig te kunnen presenteren, dat noemen we low fidelity prototyping ofwel wireframing. Zo kun je in overleg al snel keuzes maken over wat de beste opzet is voor het beoogde doel. Dit doen wij vaak aan de hand van zogenaamde user stories, bijvoorbeeld: “Lisa is een reisvlogster van 26 jaar oud, ze reist dus voor haar werk en wil graag haar apparatuur veilig opbergen. Ze zegt tegen Google Assistant “hé Google, ik ben op zoek naar een kluis voor op reis” en komt via een zoekresultaat op de landingspagina van Safego. Daar wil ze foto’s, een video en meer informatie over het product zien en vervolgens zo snel mogelijk bestellen en afrekenen.” Als dat duidelijk is dan kunnen we al snel zien hoe we de webshop, zowel op mobiele apparaten als op desktops zo doelgericht mogelijk kunnen indelen.

High fidelity prototyping

Als vervolgens de geschetste indeling van de website duidelijk is kan deze worden ingekleurd. De designer tovert het prototype om naar een design. Dat omtoveren noemen we high fidelity prototyping. In een goed ontwerp is de huisstijl van het bedrijf, product of concept gecombineerd met de slimste marketing trucjes voor leadgeneratie en conversie optimalisatie. Normaliter bieden wij een aantal voorstellen van verschillende pagina’s aan waaruit vervolgens een definitief prototype voortvloeit.

User interaction en experience

Als je een plat ontwerp hebt van jouw online product dan ben je al een heel eind maar het is ook erg belangrijk dat er nog goed nagedacht wordt over de manier waarop de gebruiker vervolgens door de website heen klikt, scrollt en swiped. Om duidelijke te krijgen welke interactie welk resultaat oplevert maken we het prototype volledig interactief. Zo kun je dus door een niet geprogrammeerd prototype van jouw online product klikken. En omdat we nog niet hoeven te programmeren lopen we snel en effectief door het gehele proces heen.

Ontwikkeling van het product

Wie A zegt moet ook B zeggen, en daarom is de vervolgfase natuurlijk de realisatie van het prototype. Onze knappe koppen schuiven ijverig achter hun toetsenborden en gaan aan de slag om het door jou gewenste product te programmeren. Jij zult even geduldig af moeten wachten maar gelukkig weet je al wel precies wat je kunt verwachten!

Lijkt het je wat om een keer met ons in gesprek te gaan over prototyping? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Wij adviseren je graag!